Fejl nr. 1 i din ansøgning: Du skriver for meget om dig selv
Kender du det, at sidde sammen med en person, der non-stop taler om sig selv – og slet ikke virker interesseret i dig?
Det synes de færreste er fedt.
Det samme gælder for ansøgninger. Mange begår den fejl, at de kun taler/skriver om sig selv. De nævner måske virksomheden én gang, hvis overhovedet.
- Skriver du i ansøgningen, hvorfor det ville være fedt for dig at få jobbet? Og om hvad du ville få ud af det?
- Starter de fleste af dine afsnit – og mange af dine sætninger – med “jeg” eller “min”?
Så er du faldet i en at de typiske ansøgningsfælder, hvor du glemmer at tale om modtageren. Men fortvivl ej. Du kan sagtens skrive en ansøgning, der gør dine erfaringer og kompetencer relevante for din læser.
Sådan fixer du det
Selvfølgelig har arbejdsgiveren brug for at blive klogere på dig og det du kan, når han eller hun læser din ansøgning.
Men ansøgningen handler ikke kun om dig. Når du skriver noget i din ansøgning, så skal du huske at besvare din læsers primære spørgsmål, som er: "Hvad får jeg/vi ud af det?"
Derfor er det ikke nok, at du kun fortæller om alle de fantastiske ting, du har arbejdet med og kan. Du er nødt til at beskrive, så krystalklart som muligt, hvad din læser kan få og opnå med dine erfaringer og kompetencer på holdet.
Vend fokus fra dig til virksomheden
Det kræver kun lidt opmærksomhed, at fjerne “Jeg”, vende dit fokus og få det til at handle om virksomheden – og dig :
- Skriv dit første udkast til ansøgningen som du plejer – bare helt frit fra hoften, vær ikke kritisk.
- Når du har skrevet udkastet, kan du gå tilbage og se på, om nogle af de sætninger, der starter med “Jeg” kan “vendes om”. Så sætningen starter med udgangspunkt i virksomhedens, afdelingens eller stillingens behov, og ender med, hvad du kan levere til dem. Eller endnu bedre: hvad de kan opnå ved det, du kan levere til dem.
- Du må gerne sige noget om dine værdier og holdninger til jobbet, i stedet for at starte en sætning med “Jeg er”:
-
- Fx “En god kommunikationsmedarbejder, er kreativ, struktureret og nysgerrig på målgruppen. Sådan er jeg”.
- Eller “En skarp kommunikationsmedarbejder er både teoretisk og praktisk funderet. Sådan arbejder jeg.”
- Eller “Med min evne til at afdække målgruppens behov vil jeg være med til at gøre jeres kunder til ambassadører.”
Du kan se konkrete eksempler på ansøgninger (der ledte til jobsamtale), hvor ansøgeren har taget udgangspunkt i sin modtagers behov og udbytte her.
Vis hvordan du kan dække virksomhedens behov
Når du har fundet ud af, hvad du er god til og hvad virksomhedens behov er, så er den næste opgave at formidle, hvordan dine evner kan dække virksomhedens behov.
Her er det ikke nok blot at liste, at du er ambitiøs, iderig og resultatorienteret (Det er alle de andre ansøgere sandsynligvis også).
Det er meget mere overbevisende, at underbygge disse påstande
- ved at beskrive på hvilken måde, du er det.
- Eller hvordan disse kendetegn tidligere er kommet til udtryk, når du arbejder.
Konkrete eksempler på din faglighed eller dine personlige kompetencer er én måde at overbevise virksomheden om, at du er den rette til jobbet.
En anden måde er at ”oversætte”, hvad dine evner kan betyde for virksomheden.
Egenskaber (jeg har) |
Funktioner (jeg kan udføre) |
Udbytte (for virksomheden) |
|
|
|
NB! Denne model kan du bruge til at få et overblik. Det er ikke en model, du sender med eller indsætter i dit CV eller ansøgning.
Download e-bogen 'Skriv dig til jobsamtalen
Denne artikel er et uddrag af CA's e-bog 'Skriv dig til jobsamtalen'.
E-bogen giver dig en guide til at undgå mange andre fejl i CV og ansøgning. Den indeholder også gode skabeloner til CV og ansægning