7 gode råd til at komme godt i gang med jobbet
For at komme godt i gang med det nye job er det vigtigt at vide, hvad man skal være opmærksom på. Derfor taler man ofte om de første ’100’ dage i det nye job. I denne artikel kommer vi med vores bud på ...
For at komme godt i gang med det nye job er det vigtigt at vide, hvad man skal være opmærksom på. Derfor taler man ofte om de første ’100’ dage i det nye job. I denne artikel kommer vi med vores bud på, hvad du skal gøre og planlægge for at sikre dig, at DINE første ’100’ dage bliver succesfulde.
1. Hvad vil du være kendt for?
Det er bestemt ikke alt, der kan planlægges. Alligevel er det en rigtig god idé, at du allerede i jobsøgningsprocessen gør dig tanker om, hvad du vil udrette i jobbet, og hvad det er, som dine kolleger og leder vil komme til at kende dig for. Det kan for eksempel være, hvilken kollega du vil være, dit fokus på processer og resultater, hvilken rolle du vil indtage i teamet osv. På den måde kan du mentalt forberede dig på din start i dit job og dine forventninger til dig selv.
2. Vælg din attitude
Behandl andre, som du gerne selv vil behandles. I det nye job bliver du målt og vejet af dine kolleger og din chef, og der bliver først og fremmest lagt mærke til, hvilken attitude du kommer med. En konstruktiv og imødekommende adfærd er som regel et godt udgangspunkt. Vis interesse for, hvad dine kolleger laver, så du viser respekt og får viden om, hvad der foregår i virksomheden.
3. Hvornår er du en succes?
Hvis ikke der findes en specifik stillingsbeskrivelse til dit job, så sørg for at få afklaret, hvad der forventes af dig både i forhold til tidsforbrug på opgaver og i forhold til, hvilke resultater der forventes af dig. Når du kender rammerne og forventningerne, er de også nemmere at leve op til. I den forbindelse kan du også være imødekommende og spørge din direkte leder om et evalueringsmøde i løbet af dine første måneder for at være sikker på, at du er på rette kurs i forhold til forventninger og målsætninger.
4. Vær selvstændig og opsøgende
De fleste ledere foretrækker medarbejdere, der kan sætte sig selv i gang og løse opgaverne så selvstændigt som muligt. Det betyder ikke, at du skal løse alting selv. Det betyder, at du er hurtig til at finde gode løsninger også gerne i samarbejde med andre. Husk også at være opsøgende i forhold til at få nye opgaver. Fx har du mulighed for at komme med på et projekt, når du viser, at du er interesseret i at bidrage.
5. Lav din egen idé-bog
Som ny medarbejder er du på arbejdspladsen ’uspoleret’, da du endnu ikke har virksomhedskulturen og arbejdsprocesserne inde på livet. Det betyder, at du muligvis i starten ser nogle ting eller får nogle ideer til at gøre tingene anderledes.
Selvom de fleste ledere og kolleger er åbne over for nye ideer, så er der naturligvis en grænse for, hvor mange nye ideer, der bør serveres på en gang. I stedet kan du skrive dine indtryk og ideer ned. På den måde kan du dosere dine ideer, men samtidig huske at holde fast i dem.
6. Synliggør dine resultater
Uanset hvor mange gode ideer du har, så hold fokus på de opgaver, som du har og på at nå i mål med dem og dermed skabe resultater. Vær også opmærksom på at synliggøre dine resultater for både dine ledere og kolleger. Det er med til at vise, at du gør en forskel, og det skaber tillid og nye muligheder.
7. Søg feedback og udvikl dig
Søg feedback fra dine kolleger og ledere. Der vil være masser at hente, som kan hjælpe dig videre i såvel din personlige som faglige udvikling i jobbet. Vær åben, også når du får feedback, som kan opleves mindre positiv. Så længe du kan bruge feedbacken konstruktivt til at udvikle dig, er den værdifuld.
Det sidste og nok vigtigste råd er, at du, oven i alle fokusområderne, husker at være dig selv og sørger for at få koblet af i din fritid og tænke på andre ting end blot arbejde.
Held og lykke med dit job!
Få mere inspiration om en god start